Aben er tilbage!


Han er her igen, Aben! Hvad der fortjener et udråbstegn, for fra i dag er det muligt igen at købe nytrykte plakater af Valdemar Andersen og kolleger fra det tidlige 20. århundrede. I alt 80 plakater, heraf halvdelen trykt efter Designmuseum Danmarks eksemplarer, er at finde hos Dansk Plakatkunst:




Den ene part bag projektet er Nikolaj Pors, den uforlignelige, som altid glædesstrålende har gjort et nyt fund. Få har som ham vist et aldrig svigtende øje for bladtegningen og med den plakatkunsten. Når originaler har været kastet ud, har han igen hentet op for at sikre deres bevarelse helt ind i den danske museumsverden. 

Uden Nikolaj havde vi mistet store dele af Valdemars livsværk, og Sonja Vesterholts plakatgalleri var fra 1980 et arnested, der udviklede københavnernes fornemmelse for det ægte værk. I dag lykkedes det at overtale de to ildsjæle at stå stille et øjeblik:



Plakater er hver gang resultatet af flere parters interesser, lag, der skal artikuleres, som Per Arnoldi understregede ved dagens præsentation, og alligevel formår de store kunstnere - for stor kunst er det - at få den færdige flade til fremstå, som var den undfanget af kun denne ene, plakatkunstneren selv. Kunstneren som den visuelle artikulator, der former vores byrum.




Og når nu Per ligefrem indtager en klassisk plakatpositur, er det en lejlighed til at fremhæve endnu en Valdemar. De tunge kinder og nakkens runding, der i sin tid kendetegnede hans eget barn, så enkelt fortæller han om barnets undren over verdens opfindelser, at Carlsbergs Citronsodavand - den bruser!





Popular Posts